EUROPE TRAVEL

TESTISSÄ 22H MINIRISTEILY TALLINNAAN

Voiko Tallinnan risteilyllä olla oikeasti hauskaa ilman liiallista ilolienten nauttimista ja perinteistä viinarallia? Halusimme testata onko tuo risteily todella hirveää rellestämistä kanssamatkustajien osalta. Nuo 22 tunnin miniristeilythän seilataan legendaarisella m/s Silja Europalla, joka hiljattain koki suuren remontin, jossa uusittiin laiva hyttejä myöten. Itse olen Europalla matkannut vuosia sitten sen liikennöidessä vielä Tukholmaan, joten oli kiva päästä näkemään se remontin jälkeen. Varasin meille A-luokan hytin pitkään pohdittuani deluxe-hytin ja A-hytin välillä. Päätin säästää nämä pennit johonkin muuhun kivaan, mutta matkan lähestyessä aloin haaveilemaan tilavammasta deluxe-hytistä parisänkyineen. Valitettavasti selvitellessäni hyttiluokan vaihtamista jouduin toteamaan, että kaikki deluxe-hytit oli jo varattu loppuun. Ei auttanut kun niellä pettymys ja pitää peukut pystyssä reissua varten.

Risteilypäivän koittaessa suuntasimme odottavaisin mielin kohti länsiterminaalia. Olemme Tuomaksen kanssa puolivahingossa risteilleet joka vuoden lopulla, eikä tämäkään vuosi ollut poikkeus (vaikka emme todellakaan koe olevamme risteilyjen suurimpia ystäviä). Koskaan emme kuitenkaan ole tälläistä 22h-risteilyä valinneet, vaan risteilykohteena on aiemmin ollut Tukholma. Hyttiin päästyämme ja hetken kuunneltuamme viereisten hyttien hyvässä vauhdissa olevaa juhlintaa lähdimme tutkimaan laivaa enemmän. Kiertelimme hetken laivan kauppoja ja sen jälkeen menimme syömään laivan Tavoláta ravintolaan, joka tarjoilee italialaista ruokaa. Itse päädyin syömään listalta löytyvää kasvisruokaa, jossa oli paccheripastaa, kesäkurpitsaa, tomaattia, Taggiasca-oliiveja ja paahdettuja pinjansiemeniä. Tuomas puolestaan valitsi itselleen risottoa, jossa oli jättikatkarapuja, tomaattia ja sitruksella maustettua stracciatella-juustoa. Jälkiruuaksi minulle valikoitui ricottavanukas, sokeroitua appelsiinia, hasselpähkinää ja suklaakastiketta. Tuomakselle listalta löytyi tiramisu sitrusjäätelöllä, neitsytoliiviöljycrumblella ja punaisilla marjoilla. Ruoka oli toki erittäin maukasta, mutta koko hupi juomineen hiukan liian tyyris meidän kukkaroillemme.

Mielikuvissani maalailin rentouttavaa irtiottoa arjesta, hyvää ruokaa ja Tallinnan joulutorin fiilistelyä. Kuitenkin palatessamme ravintolasta takaisin hyttiin totesimme, ettei siellä voi mitenkään päin nukkua, sillä lähes jokaisesssa hytissä samalla käytävällä oli kekkerit käynnissä. Siispä suuntasimme infotiskille  ja pyysimme vaihtoa toiseen hyttiin. Päädyimme lopulta pari kerrosta alemmas rauhalliselle hyttikäytävälle, jossa saimme katsottua rauhassa elokuvaa ja mikä parasta, nukkua ilman häiriötä.

Seuraavana aamuna söimme perinteisen buffet aamiaisen laivan Grande buffet ravintolassa, jonka jälkeen nousimme maihin. Europahan saapuu Tallinnan satamaan jo edellisenä iltana, yö vietetään laivassa ja aamulla kello kahdeksan pääsee nousemaan maihin. Otimme samantien tähtäimeen vanhan kaupungin. Kävimme ihastelemassa unista Tallinnaa näköalapaikalta, fiilistelimme joulutoria raatihuoneen torilla ja suuntasimme sieltä vielä hieman shoppailemaan. Harmillista, että aikaa maissa on vain neljä tuntia, joten siinä ajassa emme ehtineet ollenkaan kahviloihin ja ravintoloihin.

No oliko se risteily sitten hirveää ilakointia kanssamatkustajien osalta ja jos oli, voiko siitä nauttia ilman vastaavanlaisia suunnitelmia? En ole oikein koskaan ymmärtänyt rellestyskulttuuria risteilyillä, varsinkaan kun Silja Line mainostaa matkojaan rentouttavina irtiottoina arjesta. Siispä suosittelisin karttamaan ristelemistä pikkujoulukaudella ja viikonloppuisin, mikäli haluaa viettää rauhallisemman risteilyn. Usein risteilyjen jälkeen muistan miksen erityisemmin pidä niistä. ”Perseet olalle” kulttuuri ja viinan roudaaminen halvalla Virosta ei vaan ole koskaan kuulunut intresseihin. Reissu Tallinnaan Tuomaksen kanssa sen sijaan on aina hyvä idea, mutta mielummin käyttäisin tuollaisen risteilypaketin hinnan hotelliyöhön jossakin viihtyisässä hotellissa Tallinnassa. Siten saa taatusti paremmat unet ja enemmän vastinetta rahoille.

You Might Also Like...

7 Comments

Pirkko / Meriharakka
    joulukuu 13, 2018 at 10:30 pm

No hyvä, että saitte sentään hytin vaihdettua! Itse olen ehkä erityisenkin herkkä melulle, joten tuollainen kyllä harmittaisi.
    Joskus olen töiden puolesta ollut tuollaisella 22 tunnin risteilyllä, josta sitten alkuillan puhujat haettiin kait luotsiveneellä pois esitystensä jälkeen ja jossain vaiheessa risteilyä toivoin kyllä, että minäkin pääsisit täältä jotenkin pois 🙂
    Tallinnan joulutorin säästämme jouluksi – tarkoitus on viettää kaupungissa aikaa aattoiltapäivästä Tapaninpäivän iltaan.

joulukuu 14, 2018 at 5:59 pm

Onneksi saatiin! Itse olen tottunut pienessä hälinässä nukkumaan sillä asumme vilkkaalla alueella, mutta kyllä tuo meni hieman yli! Kyllä siinä kieltämättä alkoi miettiä, että mitäköhän tästä reissusta tulee.

Joulutori ja vanha kaupunki oli oikein tunnelmallinen, joten teille tulee varmasti mukava joulureissu! 🙂

sari/ matkalla lähelle tai kauas
    joulukuu 14, 2018 at 8:46 pm

Kuinka teille sattuikaan käymään noin huono tuuri. Mutta niin kai se on, että usein laivoilla on noita bileporukoita. Kyllä itsekin valitisin hotelliyön Tallinnassa ja sitten vaan lauttaylitykset. Nyt harmittaa, kun emme ole ehtineetä käyttää edes vapaalippuamme päiväristeilylle Tallinnaan, jos joulutorilla on noin upeaa!

joulukuu 14, 2018 at 10:47 pm

Himan kyllä oli huonoa tuuria matkassa, mutta toisaalta varmasti pikkujoulukaudella paljon osuutta asiaan. Ensi kerralla sitten parempi tuuri! 🙂 Kovasti jäi minua vaivaamaan, ettei päästy istuskelemaan Tallinnan ihaniin pikkukahviloihin ja ravintoloihin, mutta pitänee varmaan tehdä hotellireissu Tallinnaan ensi vuonna.

Joulutori oli kyllä ihana, ehkä teidän täytyy sitten. ensi vuonna suunnata Tallinnan joulutorille. Positiivista, että se järjestetään joka vuosi! 🙂

Asko Leppilampi
    joulukuu 15, 2018 at 10:52 am

Kiitos ennakkotunnelmien jakamisesta joulutoria koskien. Lähdemme sinne ensi viikolla vapaalipuilla (5 €) ja yövymme Virussa. Käymme Tallinnassa pari kertaa vuodessa nauttimassa Vanhankaupungin tunnelmasta. Nyt etsinnässä hyvä meille uusi ruokapaikka testattavaksi. Muuten elämä siellä vaeltelua.
    Tuo risteily kuulostaa sellaiselta, ettei ole meidänkään juttu. Hyvä hotelli ja aamiainen parempi vaihtoehto, kun perillekin jää enemmän aikaa.

Kiitos tunnelmien jakamisesta.

joulukuu 15, 2018 at 10:02 pm

Mukavaa reissua teille, joulutori oli oikein tunnelmallinen! 🙂 Tallinna on ihanan helppo kohde matkustaa ja siksi mekin käydään siellä fiilistelemässä melkeimpä joka vuosi!

Heidi / Delux-Retkiperhe
    joulukuu 16, 2018 at 10:47 am

Ei varmaankaan mikään lapsiperheen ideaalireissu tuo 22h risteily 🙂 Risteilyistä pidämme kyllä tosi paljon, mutta jos Tallinnaan suuntaamme olisi varmasti järkevämpää valita sinunkin mainitsema hotelliyö ja vaikka Megastarilla meren yli. Joulutori näytti oikein idylliseltä. Tallinnassa emme ole käyneet vuosikausiin. Ensi kesänä mennään ystävien luokse ja kohteena Pärnu eli silloin voisi vilkaista samalla Tallinankin.